Rörbäcksnäs – mountainbikecykling för nybörjare?

En hel dag bara vi två. Mamman och pappan. Två nätter på hotell, en hel dag tillsammans bara vi två. Som vi längtat. Men inte planerat… För som vanligt så ”dyker den bara upp”, helgen som mor/svärmor ”tvingar” oss att boka någon gång varje år (här kan ni läsa vad vi gjorde förra gången) – det är något visst med att ha förståelsen från några för hur viktigt det är att få en sådan stund tillsammans när familjen består av många barn. Elin har ju tre syskon så… det blev en helg i Malung (!), med en dagstur till Rörbäcksnäs.

barnfri helg

Att få sitta bredvid varandra i bilen igen, och hinna prata – om allt och inget utan att behöva lyssna tio gånger på titellåten från Vaiana…

Den här gången hittades ett erbjudande på ett värdshus som heter Lugnet som kändes i rätt prisklass, lagom avstånd och rätt mysighetsgrad vilket bokades en sen kväll av Andreas och svärmor när det upptäcktes att föräldrarna i den här familjen faktiskt firar 10 år som gifta, haha.

En dag i Rörbäcksnäs – han sa ja!

Ganska snabbt kröp det fram att Elin gärna skulle vilja cykla lite när vi ändå är däruppe. Kanske maken ville fira bröllopsdagen med att testa mountainbike för första gången…? Han sa ja!

rörbäcksnäs

Så efter att frågat runt och en del googlande så känner vi att även om Rörbäcksnäs är cirka en timme bort från hotellet så verkar det vara bäst lämpat för vår dag tillsammans. Mycket stigcykling (det Elin hela tiden längtar efter), inte naturreservat (så hunden kan vara med och springa lös bredvid, säkerhet…) men samtidigt ansett relativt enkelt och fint i och med att Andreas skulle rivstarta sin mtb-upplevelse med en heldag…

Herregud så jobbigt…

Vi hade bestämt oss för Vallsjörundan, en 32 kilometer lång medelsvår tur med mycket stig – single track. Så himla fint det var. Och så kul! Båda kom vi på oss själva att jubla när vi tog oss förbi ett för oss svårt tekniskt parti (som nog de flesta tycker är piece of cake).  Även om vi ibland fick dra cykeln uppför någon backe där vi kom med för lite fart eller halkade ner på sidan längs med en blöt rot så njöt vi. Men herregud så jobbigt det är…

rörbäcksnäs

Det var länge sedan det faktiskt sög till i benen och överkroppen verkligen kämpade samtidigt som ansiktet tränade alla sina leendemuskler…

Kul men slitigt i Rörbäcksnäs…

NEJ, vi orkade/hann inte

Ok, vi erkänner. 32 km på en hel dag kändes som en utmaning men görbart. Det var det inte. Köra mountainbike på nästan bara stigar tar tid. Och kraft. Rörbäcksnäs erbjuder så enormt trevlig cykling men det tar på två nybörjares kraft.

rörbäcksnäs

Så under vår lunchpaus så erkände vi att vi är nöjda men trötta redan nu, efter att ha cyklat ca 1,2 mil – det finns liksom inte tid eller ork att ta 20 kilometer till… Med en titt på kartan så hittade vi ett ställe där det gick att ”gena” så när vi satte oss i bilen på väg tillbaka till Malung så hade vi strax över 1,5 mil nästan bara single track i kroppen. Och fortfarande ett fånleende i ansiktena!

lunch, rörbäcksnäs

hemväg, rörbäcksnäs

Så ja, Rörbäcksnäs är även för oss nybörjare!

Är ni i närheten, läs in er här och ta chansen! Självklart swischade vi några hundralappar för vi hade en toppendag!